Reisschema
 Dag 1: Heenreis
 Dag 2: Beijing
 Dag 3: Chinese Muur
 Dag 4: Shijingshan Beijing
 Dag 5: Beijing Park
 Dag 6: Happy Valley
 Dag 7: Nanhu Park
 Dag 8: Chimelong Paradise
 Dag 9: Mysterious Island
 Dag 10: Happy Valley
 Dag 11: Ocean Park
 Dag 12: Macau
 Dag 13: Disneyland Hong Kong
 Dag 14: Lotte World
 Dag 15: Everland
 Dag 16: Seoul Land
 Dag 17: Terugreis

Dag 1: Heenreis

Op vrijdag 29 augustus was het dan zover. De reis naar Beijing zou beginnen. Ik had de hele vrijdag maar vrijgenomen om de spullen die mee moesten bij elkaar te verzamelen en in te pakken. Omdat er ook twee korte vluchten in het schema zitten waarbij de toegestane hoeveelheid bagage beperkt is kan er niet al te veel worden meegezeuld. Maar voor twee weken is dat wel te doen natuurlijk.

's Avonds door Hellen en de meiden afgezet op Schiphol. De files stonden allemaal de andere kant op en dus kwamen we erg vroeg al op het vliegveld aan. Meteen maar ingechekt en op het panoramadek naar vliegtuigen gaan kijken. We hadden mijn toestel er tussen moeten zien staan maar gate F2 bleef maar leeg. Bleek ik uiteindelijk gate F7 te hebben. Toch een beetje last van stress dus :)

De douanecontrole had het erg rustig deze avond, daar kon ik dan ook zo doorlopen. Controle van de handbagage was bij de gate zelf maar ook dat was alleen een kwestie van de tas op de band van het rontgenapparaat neerploffen en ook daar moeiteloos doorheen. En dan maar wachten op het boarden.

Al een kwartier voor de aangegeven tijd konden we het vliegtuig van China Southern Airlines betreden. Hoewel ik de tickets bij KLM heb gekocht werd de vlucht dus door deze Chinese maatschappij uitgevoerd. Zo val je dus in een keer ook tussen de kanji in beeld en klank en dat is wel even wennen. Gelukkig staat alles er ook netjes in het Engels bij maar wat er aan Engels uit de speakers komt is nauwelijks te ontcijferen. Het zal wel goed zijn.

Het is niet druk in het toestel, ik denk dat 25 tot 30 procent van de stoelen bezet is. Er zit dan ook niemand voor me, niemand achter me en niemand direct naast me. Zo'n beetje ruimte is wel prettig op zo'n lange vlucht en ik kan mijn stoel helemaal naar achteren kieperen als we eenmaal in de licht zijn. Na meer dan een half uur komt er beweging in het vliegtuig en taxieen we het hele vliegveld over. Dan breekt het geweld uit de turbines los en nemen we afscheid van de vaste grond.

Van de vlucht zelf is niet veel te vertellen, mede omdat het zowel buiten als binnen al snel donker werd. Van te voren werd er nog wel even een maaltijd in geschoven, de eerste Chinese hap zit erin. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een zakje Melatonine aan de maaginhoud toe te voegen om een beetje te kunnen slapen. Dat lukt wonderwel goed want ik heb zowaar een aardig stuk van de vlucht gemist.

Vliegen naar het oosten betekent een korte nacht dus na een uurtje of zes onderweg is het buiten weer klaarlichte dag. Een blik uit het raam leert me dat we boven berggebied zitten en het ziet er dor en droog uit: Gobi woestijn. Er wordt een ontbijt geserveerd met geklutst ei en een worstje. Vooruit dan maar.

Langzaam aan komt Beijing in de buurt. We gaan langzamer en lager vliegen en er valt wat meer te onderscheiden op de grond. Totdat we in de bewolking komen en het uit is met de pret. Vlak voor de stad is er wel weer een beetje beeld en er zitten verrassend fraaie gebouwen tussen. Dan landden we en rollen we rustig uit naar de gate.

Immigratie en douane gaat hier ook allemaal erg vlot en ik ben blij mijn koffertje met bagageband en al weer terug te zien. Ik wordt al opgewacht door twee Chinesen die door de organisatie van de trip zijn ingehuurd. Oorspronkelijk zou ik op de eerste lichting Amerikanen wachten die bijna twee uur later aankomen maar kennelijk heeft men zich bedacht en ik wordt een taxi in gedirigeerd die mij bij het hotel voor de komende vijf nachten aflevert. De taxi chauffeur spreekt geen woord Engels en zet de radio op een Chinees hoorspel. Rijdende door de straten van Beijing met alle fraaie opschriften en gevels met het achtergrondgeklets op de radio geeft ineens wel een apart gevoel. Ik ben in China!

Het vijf sterren hotel is helemaal top met een waanzinnig luxe kamer. Ik ben de eerste hier denk ik en moet in ieder geval wachten op mijn kamergenoot. Mooi tijd om even een verslagje te schrijven dus. Straks maar even kijken wat we nog gaan doen. Vanavond hebben we in ieder geval een gezamelijk diner.

Veel foto's heb ik onderweg niet gemaakt. Dat komt nog wel.

Op de uitkijk op het panoramadek van Schiphol.

De boardingpass is al binnen. Nog een uurtje en ik kan aan boord.

Nog altijd geen vliegtuig aan gate F2.

Tijd om te vertrekken.

Europa op z'n Chinees.

De hotelkamer is pico bello in orde.

Afstandsbediening voor alle verlichting in de kamer.

De badkamer ziet er ook prima uit.

Beijing. Het is niet al te helder weer vandaag. Dat wordt hopelijk wel wat beter